Personal identity and sports commitment in adolescent swimmers of competitive level

Authors

  • Bárbara Hernández Universidad de Chile
  • Claudia Capella Universidad de Chile

Abstract

The aim of this research is to understand how adolescent swimmers of a competitive level build their personal identity and how this relates to the construction of meanings associated with sport commitment. A qualitative methodology was used, from an evolutive constructivist approach, in order to access to the meanings constructed by the adolescents about sport and the place it has in the construction of identity. Autobiographies and semi-structured interviews were used, which then were subjected to content analysis. From results, it was concluded that, the practice of competitive swimming can have three places in the construction of adolescent identity. These places are related to a greater or lesser sports commitment. It was also disclosed the construction of meanings associated with sports practice that would bind greater permanence in sport or abandonment. Finally, the contributions from a constructivist evolutive perspective in sports psychology research are emphasized, to consider not only the competitive aspect but also the achievement of a comprehensive and adaptive development.

Keywords:

identity, adolescence, sports psychology, swimmers, evolutive constructivism

Author Biography

Claudia Capella, Universidad de Chile

Psicóloga y Doctora en Psicología de la Universidad de Chile. También es Diplomada en Psicología jurídica y forense de la Universidad Diego Portales y Master en Salud Mental del niño y adolescente (Master of Science in Child and Adolescent Mental Health), del Instituto de Psiquiatría, King´s College London, Universidad de Londres, Reino Unido. Es académica en el Departamento de Psicología desde Marzo de 2009, desempeñándose en el área de Psicología Clínica Infanto Juvenil, realizando actividades académicas tanto en pregrado como en postgrado. Desde Marzo de 2010 es la coordinadora académica del Magister en Psicología, mención Psicología clínica infanto juvenil. En el ámbito profesional se ha desempeñado en el área de la psicología clínica infanto juvenil, especialmente en la evaluación psicodiagnóstica y psicoterapia a niños y niñas que han sido víctimas de agresiones sexuales. Áreas de interés: evaluación clínica y psicoterapia con niños, niñas y adolescentes que han sido víctimas de agresiones sexuales. Por otro lado, la compresión de la psicopatología infanto juvenil desde un marco evolutivo, y las intervenciones desde la psicología clínica infanto juvenil.