Artists observing at the machines that monitor us

Authors

Abstract

This article provides an overview of both theoretical and artistic previous works developed by different disciplines questioning the role of surveillance devices in the digital age. Its aim is to analyze how, since the 1970s, various artists have used the closed circuit device, and more recently, webcams, with the purpose of creating visual narratives pointing out that the massive use of vision technologies has led to naturalizing surveillance and its camouflage in our daily lives. Methodologically, we have identified and assembled works that operate, on the one hand, aiming to dismantle coercive control tactics; on the other, works that criticize the apparent neutrality with which panoptic systems have become omnipresent in society.

Keywords:

art, surveillance, vision machines, control systems, automated representations

Author Biographies

Valentina Montero, Universidad Finis Terrae

Doctora por la Universidad de Barcelona. Investigadora y docente Facultad de Artes, Universidad Finis Terrae. Profesora en el Magíster en Artes Mediales de la Universidad de Chile, directora del Magíster en Investigación-Creación de la Universidad Finis Terrae, directora de PAM / Plataforma Arte y Medios.

Paloma Villalobos, Universidad de Chile

Artista visual, Doctora en Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid y actual Investigadora Postdoctoral FONDECYT/Anid en el Departamento de Teoría de las Artes de la Universidad de Chile.

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es lo contemporáneo? En Desnudez. Adriana Hidalgo Editora S.A.

Bentham, J. (1979). El panóptico. Las ediciones de La Piqueta.

Baudrillard, J. (1996). Videoesfera y sujeto fractal. En Videoculturas de fin de siglo (2. ed, pp. 27-36). Cátedra

Braidotti, R. (2005). Metamorfosis: hacia una teoría materialista del devenir. Tres Cantos, Akal Ediciones.

Debord, G. (1999). La sociedad del espectáculo. Pre-Textos Ed.

Farocki, H. (2013). Desconfiar de las imágenes. Caja Negra.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo Veintiuno.

Freud, S. (1992). Pulsiones y destinos de pulsión. En Obras completas. Contribución a la historia del movimiento psicoanalítico. Trabajos sobre metapsicología y otras obras (Vol. XIV, pp. 105–134). Amorrortu.

Han, B. (2014a). En el enjambre. Herder.

Han, B. (2014b). Psicopolítica: neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.

Kundera, M. (1984). La insoportable levedad del ser. Tusquets Editores.

Lacan, J. (1987). Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis: 1964. (J.-A. Miller, Ed.). Paidós.

Machado, A. (2009). El sujeto en la Pantalla. Gedisa.

Mattelart, A. (2009) Un mundo vigilado. Traducción de Gilles Multiguer. Estado y Sociedad, No 161. 2009, Barcelona. Paidós.

Snow, M. (1994). The collected writings of Michael Snow. Waterloo. Wilfrid Laurier University Press.

Virilio, P. (1998). La máquina de visión. Cátedra.

Villalobos, P. (2018). La imagen ciega y su vigilancia ante la convulsión sísmica. Artefacto Visual 3 (5), 94-101. https://www.revlat.com/_files/ugd/5373fb_00de680e0b0647e0ba5b8b3cbfc9383c.pdf